A Google felől érkező ingyenes forgalom minden online marketinges projekt számára kiemelt jelentőséggel bír, ezért a SEO alapok ismerete elengedhetetlen. Az organikus forgalom ugyanis hosszú távon nagyságrendekkel olcsóbb, mint a fizetett Google Ads vagy Facebook hirdetések, ráadásul az így érkező forgalom erősebb konverziós értékkel bír. Egy weboldal keresőoptimalizálása időigényes, ezért fontos, hogy ha belevágunk, hatékonyan használjuk ki a forrásainkat és az energiánkat. Ma már számos ingyenes és fizetős SEO tanfolyam áll rendelkezésünkre a tanuláshoz, érdemes ezeket megismerni. Ebben az írásban összefoglalom a SEO lényegi építőköveit.
1. Az olvasónak tervezett, közérthető tartalom
A Google abból él, hogy a lehető legjobb és leginkább érthető tartalmat igyekszik leszállítani az olvasónak. Amikor egy-egy tartalomhoz vezeti az olvasót, azonnal figyelni kezdi, hogy az olvasó mennyi időt tölt az oldalon és milyen konverziót hajt végre (kattint-e egy linkre, tovább halad-e az oldalon). Ha azt méri, hogy az olvasó sok időt tölt az adott URL-en, és érdemi konverziót végez, értékesnek tekinti a tartalmat, és továbbra is forgalmat fog neki adni.
Ezért a legfontosabb tartalmi célja minden SEO projektnek, hogy az olvasó keresési igényét kiszolgáljuk: számára megfelelő tartalmat írjunk, és olyan URL-ekre vezessük tovább, ahol további jó minőségű tartalmat talált. A SEO alapok sarokköve a tartalom.
Ha erre képesek vagyunk, a Google forgalmat fog adni a weboldalunknak.
Ha tudni akarod, hogy a te területeden melyek a legjobb tartalmak, nézd meg az első találatokat a számodra fontos kulcsszavak esetében. Ha ezeknél jobbat írsz, esélyed lesz neked is TOP pozíciókban rangsorolni.
2. Áttekinthető oldalszerkezet
Kevesen vannak tisztában vele, hogy a Google akkor találja meg az egyes kulcsszavakra, témákra írt tartalmainkat, ha a weboldalunk szerkezete áttekinthető és egyszerű. Az egyszerű oldalszerkezet konkrétan az alábbiakat jelenti:
- Egy témára, egy kulcsszóra csak egy URL-el célozzunk. Ha például honlapkészítéssel foglalkozunk, akkor honlapkészítés kulcsszóra csak egy tartalmi oldalon készítsünk tartalmat. A többi cikket szánjuk más témákra (például sablonok, bővítmények, tárhelyek bemutatására).
- A menü legyen egyszerű, minimalista. A menüszerkezet ne hasonlítson egy szakdolgozati témajegyzékre, hanem csak a szükséges néhány elem szerepeljen benne. Az olvasónak és a robotoknak is minél kevesebbet kelljen azon gondolkodnia, hogy melyek weboldalunk kiemelt tartalmai.
- Használjunk belső linkeket, és ezeket mindig egyértelmű horgonyszöveggel lássuk el. Ha ezekről megfeledkezünk, sem az olvasó, sem a Google vagy más robot nem fog tudni közlekedni a cikkeink között.
- A legfontosabb tartalmak legyenek elérhetők egyetlen kattintással. Webáruház esetében legfeljebb 5 kattintással el kell jutni az olvasónak bármilyen termékhez. Egy egyszerű blog esetében ideális az, ha legfeljebb 3 kattintással mindent el lehet érni.
A weboldal szerkezetét a Screaming Frog nevű szoftver segítségével ellenőrizhetjük. Az ingyenes verzió 500 URL-ig elvégzni a vizsgálatot nekünk. Az eszközben a Visulalisation >> Crawl Tree Graph opciót kel választanunk.

3. Tekintélyes hivatkozások
A Google számára pont olyan fontosak a másik weboldalakról érkező hivatkozások, mint a tudományos közösség számára az, hogy egy tudós cikkét hány másik tudós hivatkozza egy-egy rangos folyóiratban. Ezért a SEO alapok szempontjából az egyik legfontosabb célunk mindig az, hogy mások hivatkozzanak ránk.
Csak két oldalról akarunk hivatkozást szerezni:
- Szakmai weboldalakról, blogokról, szakmagazinokról. Például ha honlapkészítéssel foglalkozol, akkor egy másik honlapkészítő weboldala a legjobb választás számodra. Őket úgy érheted el, ha vendégcikket jelentetsz meg az oldalukon.
- Nagy forgalmat futó magazinoktól, amelyekben a Google megbízik. Ilyen lehet bármelyik olvasott magazin, például az index.hu vagy a 444.hu vagy bármelyik helyi magazin.
A similarweb.com ingyenes verziója bármelyik weboldalról megmondja, hogy mekkora forgalma van, és hogy érdemes-e róla linket kérnünk.

Ugyanilyen fontos, hogy honnan nem akarunk linket: sem linkfarmokról, sem blogoknak álcázott linkgyűjtő oldalakról nem érdemes linket szereznünk. Ezekkel átmenetileg javíthatjuk pozíciónkat, de hosszú távon csak ártalmunkra lesznek.
A Google bármikor behozhat egy olyan algoritmus-frissítést, amely komolyan visszadobja a gyenge linkekkel rendelkező oldalak forgalmát.
Ez a módosítás valójában már megtörtént, csak jelenleg még nagyon sok az olyan oldal, amelynek megbízhatatlan linkjei vannak. De az biztos, hogy minőségi linkekkel ma már sokkal gyorsabb az előre jutás.
4. A weboldal fejlesztésének ritmusa
A keresőoptimalizálás hosszú távú elköteleződést igényel. Az erősen versenyes területeken akár 2-3 évre is szükségünk van ahhoz, hogy eredményt érjünk el. Ez részben ijesztő, kiábrándító lehet sokak számára. Másfelől viszont remek hír: mivel a versenytársak 90%-ban feladják néhány hónap után, a kitartó szereplők pár év alatt előre kerülhetnek. Ezzel kapcsolatban az alábbiakra érdemes figyelni:
- Folyamatosan írjunk új tartalmat a weboldalunkra. Ha havonta csak egy cikket tudunk írni, az is elegendő lehet, ha ezt 2-3 éven át csináljuk folyamatosan. Ha hetente is tudunk írni új tartalmat, még jobb eredményekre számíthatunk. A lényeg nem önmagában a mennyiség, hanem a minőség és a ritmus fenntartása egyben.
- Mindig épüljenek új linkek a weboldalunkra. Link velocity-nek nevezzük azt, hogy milyen ritmusban, gyakoriságban épülnek a linkjeink. Ezt sem túl gyorsan, sem túl lassan nem érdemes csinálni, és nem kell rohanni sem. Semmi értelme annak, ha egy héten 10-20 linket is szerzünk, mert úgysem fogunk gyors eredményt elérni. Okosabb megoldás az, ha elhatározzuk, hogy havonta építünk 2-4 minőségi hivatkozást, és ezeket folyamatosan meg is építjük.
Ha tudni akarjuk, hogy mi a megfelelő Link velocity a mi piacunkhon, könnyen kideríthetjük. Az Ahrefs nevű eszköz ingyenes próbája 7 USD-be kerül. Ennek segítségével megnézhetjük nem csak versenytársaink linkeit, de azt is, hogy milyen ritmusban épülnek a linkek a mi piacunk bármely más weboldalán.

5. Technikai alapok: ne ezen múljon!
Egy weboldal jelentős forgalmat fog kapni a Google irányából akkor, ha
- minőségi, közérthető tartalmat teszünk rajta közzé;
- áttekinthető oldalszerkezettel rendelkezik;
- tekintélyes hivatkozások támasztják alá;
- és mindez rendszeresen, folyamatosan épül.
Ha így haladunk előre, csak idő kérdése, hogy komoly forgalmat és érdemi mennyiségű ajánlatkérést érjünk el.
Ugyanakkor figyelnünk kell arra is, hogy a weboldal technikai dimenziója rendben legyen. Egy-egy súlyos technikai hiba akár nullázhatja is a forgalmunkat.
Végezhetünk részletes SEO auditot vagy felkereshetünk egy SEO szakértőt is. Minimálisan elegendő lehet az is, ha néhány megbízható tesztelőeszközt vetünk be, és javítjuk a komolyabb hibákat. Ezeket érdemes kipróbálni:
Ha egyedi fejlesztésű weboldalunk van, érdemes észnél lenni, mert tapasztalatunk szerint itt gyakoriak lehetnek a SEO technikai hibái. WordPress weboldalak esetén a fenti tesztek lefuttatása mindenképpen ajánlatt, de minimálisan elegendők lehetnek. A WordPress ugyanis egy olyan CMS-rendszer, amelyben a kimagasló technikai minőséghez minden adott, de felhasználóként ezeket bármikor elronthatjuk.
Ha reszponzív weboldal sablont választunk, azzal sokat tehetünk a siker érdekében, de garanciát ez sem jelent majd. Fontos ismernünk és tudunk azt, hogy melyek a legfontosabb technikai elemek. Egy sor technikai elemre kell figyelnünk, például arra hogy a fényképek megfelelően kerüljenek beállításra. A technikai beállításokat érdemes rendszeres időközönként ellenőrizni. A SEO alapok technikai részének folyamatos tanulása és ellenőrzése az egyetlen biztos módszer arra, hogy biztosak legyünk honlapunk jó állapotában.