A landing oldalak alapjai

|

Ahhoz, hogy az egyszeri látogatóval kapcsolatot tudj kiépíteni és leaddé faragd, majd a későbbiekben sikeresen konvertáld, ma már rengeteg marketing eszköz áll rendelkezésedre. Ezek közül egy kevésbé közismert a landing oldalak használata.

A landing oldalakat a vásárlási folyamat bármely fázisában sikerrel alkalmazhatod, így a látogatót folyamatosan az általad kijelölt célok felé terelheted.

Ebből a cikkből megismerheted, hogy mi az a landing page, miben tér el más, hagyományosnak mondható weblapoktól, hogyan épül fel és hogy milyen eszközökkel készíthetsz saját landing oldalt. Kezdjünk is bele!

Mi az a landing page?

Ha egyszerűen akarok fogalmazni, akkor a landing page egy olyan weboldal, ahová egy linkre kattintást követően érkezik a látogató. Lehet egy weboldal főoldala, egy informatív termékoldal, vagy akár egy különálló aloldal, melyet egy adott kampány támogatásának érdekében készítünk el.

Ebből az következne, hogy szinte minden weboldal típust besorolhatunk a landing oldalak közé. Ami részben igaz is, hiszen sok típus alkalmazható akár landing page-ként is, viszont amire a marketingesek a legtöbbször landing page kifejezés alatt gondolnak, az egy egyetlen cél elérésére kihegyezett / egyetlen kampány támogatására készített különálló aloldal.

Ilyen aloldal lehet egy hosszabb, kissé sales jellegű weblap, amelyen valamely adatod megadásával feliratkozhatsz egy listára, vagy szolgáltatásra. Lehet egy informatív termékoldal, de akár egy különálló, csak egyetlen hirdetési kampányt támogató website is.

A cikk további részében ezekre a különálló, egy fő konverziós cél elérése érdekében elkészített oldalakra fogunk fókuszálni.

Miben tér el egy landing oldal és egy hagyományos weboldal?

Alapvetően négy tényező alapján el lehet határolni egy klasszikus értelemben vett weboldalt és egy landing oldalt. Ezen négy tulajdonság megléte esetén landing page-ről beszélünk.

Korlátozott felhasználói csoportnak készült

Ha egy olyan jellemzően nagyobb tömegek által látogatott oldal típust vizsgálunk, mint egy website főoldala, akkor egyértelmű, hogy igyekszünk a lehető legtöbb számunkra fontos felhasználói csoport számára informatívvá és hasznossá tenni azt.

Más csoportok mást és mást szeretnének elérni a weboldal használatával. Az először weboldal járó látogatók valószínűleg szeretnének több információt szerezni. Van aki már konkrét céllal jön, például akik egy terméket szeretnének összehasonlítani, vagy épp megvásárolni. Vagy vannak azok, akik szeretnék felvenni veled / vállalkozásoddal a kapcsolatot.

Ezért van a legtöbbször sok információ és szerteágazó navigációs lehetőség egy vállalkozás weblapjának főoldalán.

Ezt szembeállítva egy landing oldallal egészen könnyen elkülöníthető a két típus. A landing page egyetlen cél megvalósítására van kihegyezve, így jóval korlátozottabb információt ad át, jóval korlátozottabb felhasználói csoport igényeit szem előtt tartva.

Egyetlen célra fókuszál

A látogatónak az oldalra érkezve nem szükséges semmiféle döntést meghoznia, azon kívül, hogy kitölti-e az űrlapot / vásárol / feliratkozik / stb.

A landing page teljes szerkezetét úgy készítjük el, hogy a számunkra pozitív végkimenet felé tereljük a látogatót. Mind az oldal szövege, mind a vizuális elemek, mind maga a felépítés tölcsérként funkciónál, melynek az alján a konverzió elérése található.

Eltérő felépítés

Ahogyan írtam egy átlagos weboldalon általában sok lehetőség áll a látogató rendelkezésére. Sok információval találkozhat a változatos felépítésű oldalakon, ahol egyébként rengeteg navigációs lehetőség áll rendelkezésére.

Az átlag landing page felépítése viszont jóval egyszerűbb. Limitált a navigáció, sokszor menüsávot sem találunk. Kisebb blokkokra tagolt szöveges tartalom jellemzi és a témához szorosan kapcsolható vizuális elemeket tartalmaz.

Eltérő hierarchia

Ez a pont is a felsorolás előző elemeire reflektál. Talán a hierarchia az ami vizuálisan azonnal eltérővé teszi a landing oldalakat.

Görgetésről görgetésre közeledik a látogató a végső célhoz. Figyelemfelkeltő címsorok, a címsort jól kiegészítő alcímek rövid szövegblokkok, felsorolások és az oldalról szinte leugró cselekvésre felhívó gombok váltják egymást.

Milyen elemek találhatóak leggyakrabban egy jól felépített landoló oldalon?

Ha valaki beleássa magát a témába, szinte azonnal találkozhat a “legjobb praktikákkal” azonban ezeket mindig érdemes fenntartásokkal kezelni. Ami másnak működött teljesen eltérő feltételek közt, az nem biztos hogy a mi esetünkben is hatékony lesz. Ettől eltekintve viszont van néhány olyan gyakran alkalmazott landing page építőelem, ami nem véletlenül képezi a marketingesek eszköztárának részét. Nézzük ezeket!

Figyelemfelkeltő címsor

Ezt az elemet fogja először elolvasni a látogató, mikor a landing oldalra érkezik. Furán hangozhat, de érdemes megfelelő figyelmet fordítani ezen rövid szöveg megalkotására. Egyértelműen ki kell fejeznie azt, hogy mit várhat az oldaltól és fel kell keltenie a látogató érdeklődését is.

Itt érdemes visszatekinteni a korábban említett egyetlen célcsoportra szabott célzásra. Minél pontosabban meg tudod határozni a célcsoportodat, annál pontosabban fogod tudni meghatározni a szükségleteket és annál meggyőzőbb címsort fogsz tudni írni.

A főcímet támogató alcím

Fontos kiemelni a címsort gyakran kísérő alcímet is. Ha nem tudod egy rövid mondatba belesűríteni a mondanivalódat, akkor nagyszerűen kiegészítheted a főcímet egy kis extra információval. A fő címsorral megragadod a figyelmet, az alcímmel pedig még egy extra lökést adhatsz.

Hero kép

A hero kép egy olyan vizuális elem, amelyet a látogató a weboldal betöltését követően azonnal látni fog. Ez lehet egy különálló kép, illusztráció, vagy akár egy egész szekció háttere, melyre a többi tartalom kerül.

Elég gyakran előfordulhat, hogy egyszerűbben ki tudjuk fejezni a gondolatainkat egy képpel, vagy egyszerűbb egy képen bemutatni az aktuális témát, mint hosszú sorokat írni arról. Tipikus felhasználási mód a termék megjelenésének bemutatása, vagy egy bonyolultabb téma leegyszerűsítése, mint amilyen például egy szoftver kezelőfelülete lehet.

Egyedi értékajánlat (USP)

Milyen tulajdonsága teszi egyedivé terméked, szolgáltatásod? Miért válasszon téged a potenciális vásárló? Mi különböztet meg a versenytársaidtól? Ezt foglalja magában az ún. USP (unique selling proposition), vagy magyarul az egyedi értékajánlat.

A legfontosabb megkülönböztető előnyöket, mindig kiemelten kell kezelned és a landing oldal tartalmában kiemelt szerepet kell hogy adj ezeknek.

Social proof

A social proof azon vélemények összessége, melyeket a korábbi ügyfeleid adtak. Rendszeresen a landing oldalak részét képezik, hiszen nagyon erős meggyőző erővel rendelkeznek.

Alapvető formája az ügyfél véleményét jeleníti meg, ettől egy fokkal fejlettebb megoldás az, amikor egy képet is megjelenítenek az ügyfélről. Azonban egyre többször látni videós értékeléseket is.

Call to action

A “call to action” kifejezés cselekvésre való felhívást jelent. Legtöbbször gombok feliratait és címsorokat értünk alatta.

Ahogy a kifejezés neve is utal rá, ezek a rövid szövegek egy adott cselekvés megtételére igyekeznek felszólítani, rávenni a felhasználót. Nagyon korlátozott terjedelemben, akár 1-2 szóban kell felhívást intézned a látogatóhoz.

Néhány példa jól felépített landoló oldalakra

Shopify

Minimalista dizájnt kapott a Shopify próbaverzióját támogató landing page. Rövid, könnyen emészthető tartalom, végletekig egyszerűsített regisztrációs folyamat és a kihagyhatatlan social proof.

Shopify  landing oldala
Shopify landing oldala

Lyft

Magyarországon kevésbé ismert cégről van szó. A Lyft a nálunk korábban betiltott Uber-hez hasonló szolgáltatás, ahol a regisztrálók saját autójukkal, utasokat szállítva kereshetnek pénzt. A látogatók az oldal tetején, minimális adat beírásával hozzá is kezdhetnek az alkalmazás használatához. Azok, akiknek bővebb információra van szükségük néhány görgetéssel tájékozódhatnak.

Lyft landing oldala
Lyft landing oldala

Netflix

Szerintem nagyon jó példa a Netflix weboldala. Azonnal fókuszba kerül a végletekig egyszerűsített regisztrációs lehetőség, ahol csak az email címed kell megadni, hogy hozzájuss a szolgáltatáshoz. A legfontosabb előnyök külön blokkokban kiemelést kaptak és még egy gyik szekció is helyett kapott az oldalon

Netflix  landing oldala
Netflix landing oldala

Milyen eszközökkel készíthetsz saját landing oldalt?

Ma már számtalan erre a célra kialakított, könnyen kezelhető eszköz segít a minél hatékonyabb landing oldalak elkészítésében. Nézzünk néhányat a népszerűbbek közül!

Unbounce: Az egyik legismertebb név a landing page készítő szoftverek között. Rendkívül egyszerűen kezelhető “fogd és vidd” alapon működő felületével könnyen elkészítheted a megálmodott dizájnt. Ha szeretnél gyorsabban haladni, akkor akár a több, mint 100 előre elkészített sablon valamelyikét is testreszabhatod.

Leadpages: Jó választás a szintén régi bútordarab Leadpages. A két szoftver között leginkább az egyéni preferencia szokott döntő lenni, kinek melyik kezelőfelület jön inkább be. Árazása között is csak néhány dollár különbség van.

Javaslom, hogy kezd ezzel a két szoftverrel, elég valószínű hogy ezek után nem kell tovább keresned.

WordPress: Meglepő lehet itt látni a WordPress nevét, de ma már egy frissen telepített WordPress weboldal segítségével is egész jó landing oldalakat hozhatsz létre. A WordPress egy igen gyakori választás a kkv-k körében, így úgy gondoltam érdemes megemlíteni és ahelyett, hogy egy különálló szoftver választanál, házon belül is megoldhatod a landing page készítést. Fontos kiemelni, hogy frissítésről frissítésre egyre fejlettebbé válik a Gutenberg szerkesztőfelület, de egy page builder bővítmény telepítése (pl.: Elementor, Beaver Builder, stb.) megsokszorozza a rendelkezésre álló lehetőségeket.