A Google célja, hogy a felhasználók által beírt kulcsszóra, a kereső a lehető legrelevánsabb találatokat mutassa meg felhasználóknak. A keresőóriás több mint 200 szempont alapján vizsgálja és rangsorolja a weboldalakat.
Tudjuk, hogy például a weboldalra mutató backlinkek nagy szerepet játszanak a rangsorolás kialakításában. Ezeket a tényezőket az algoritmus egyszerűen ki tudja ’számolni’, hiszen csak meg kell vizsgálni az oldalra mutató külső hivatkozások forrását, elhelyezkedését, szövegkörnyezetet es horgonyszövegét.
De mi a helyzet, akkor, ha valami olyat akarunk mérni, ami nem vezethető le számokban? A probléma az, hogy algoritmus csak bitekben és bájtokban képes ‘gondolkodni’, valamint csak matematikai utasítások alapján képes műveleteket végrehajtani. A Google fejlesztő mérnökei, épp ezért folyamatosan tesztelnek és kimutatásokat végeznek, hogy a felhasználók reakciói alapján tudják finomítják az algoritmust. Ha a teszt után kapott eredmények a felhasználók reakciói által pozitív szignált váltanak ki, akkor a fejlesztők frissítik az algoritmust. Ezzel a módszerrel a rendszer folyamatosan fejlődik és olyan dolgokat is meg tud ‘érteni’, amit előtte még soha.
Ebben a cikkben megmutatom, hogy mi az E-A-T Google irányelv és mire kell odafigyelni, ahhoz hogy a weboldalad megfeleljen mind a három követelménynek.
Mi az E-A-T?
A keresőoptimalizálásban az E-A-T az angol Expertise-Authoritativeness-Trustworthiness, azaz a Szakértelem-Hitelesség-Megbízhatóság kifejezések rövidítése.
Expertise – Szakértelem
A Google szemében egy tartalom akkor lesz minőségi, ha azt egy olyan személy írta, aki annak a témának a szakértője. A ‘szakértői státusz’ megszerzéséhez, azonban muszáj a weboldaladat egy bizonyos téma köré építeni.
A státusz elsősorban a Google által létrehozott YMYL (Your Money Your Life) kategóriára vonatkozik. Ebbe beletartozik minden, ami befolyásolja a felhasználók jövőbeli anyagi, egészségügyi helyzetét és boldogságát.
Gondolj bele, ha valamilyen betegséggel kapcsolatban kutakodsz a neten és olyan weboldalba botlasz, ahol egy nyers szöveg fogad, a betegség tüneteinek kezeléséről, de nem tudod, hogy ki írta a cikket, akkor megbíznál benne? Honnan tudod, hogy valóban egy orvos van a tartalom mögött? Rábíznád az egészségedet? Nagy valószínűséggel nem.
Természetesen ha vicces macskás videókat akarsz publikálni, ott nem a szakértelem lesz az első számú rangsorolási faktor.
Azok az oldalak, amelyek nem az YMYL kategóriába tartoznak, a Google a blogbejegyzés szerzőjének megjelölésével tudja azonosítani, hogy Te vagy annak a témának a ‘szakértője’ vagy. Ehhez nem kell mást tenned, csak minden új blog bejegyzésnél megjelölni, hogy te vagy a szerző.
Authority – Hitelesség
A hitelesség ‘hírnév’ talán a legfontosabb mind 3 kategória közül. Akkor leszel hiteles szakértő egy témában ha, olyan emberek hivatkoznak rád, aki már hitelesek a ‘szakmájukban’. Hitelességet elsősorban a backlinkeken és említéseken keresztül szerezhetsz.
Az algoritmus pont úgy működik mint a való élet, minél több szakmájában elismert ember hivatkozik egy másik kevésbé ismert emberre, azzal őt is szakértői szintre emelik.
Fontos, hogy csak olyan weboldal hivatkozzon a te honlapodra, aki abban az iparagban releváns számodra. Érdemes olyan weboldalakat felkeresni, akinek hasonló a célközönsége a tiedhez, de nem vagytok versenytársak. A linképítéshez érdemes megvizsgálni, hogy a versenytársad, milyen forrásokból kapnak külső linkeket.
Trust – Megbízhatóság
Az utolsó elem a megbízhatóság. A cél, hogy a felhasználók biztonságban érezzék magukat, amikor a honlapon böngésznek. Megbízhatóságra utal pl. a HTTPS protokoll (SSL tanúsítvány), ami a felhasználók adatait titkosítva juttatja el a célszerverhez.
A felhasználók a biztonság tudatában, sokkal bátrabban adják meg az email címüket, jelszavukat és bankkártya adataikat. Emellett a sok direkt látogató vagy márkanévre keresés is erősítheti a weboldal bizalmát a Google felé.
Hogyan tudod növelni a Google felé a bizalmat?
Linképítés
A weboldal linkhálózatát érdemes úgy kialakítani, hogy az természetes és releváns legyen. A Google szemében annál hitelesebb egy oldalad, minél több értékes forrásból származó link mutat rá. Érdemes kerülni a linkkatalógus ingyenes megjelenéseket, hiszen ezek sokszor már több kárt csinálnak, mint hasznot. A legbiztonságosabb linképítési stratégia még most 2020-ban is a vendégblogolás.
Említések
Az említések szorosan kapcsolódnak a linképítéshez, azonban ebben az esetben nem kell, hogy külső hivatkozás is mutasson a weboldalra. Ha valaki megemlíti a neved egy másik releváns honlapon, a Google pontosan tudni fogja, hogy rólad van szó.
Ezek az említések a természetes linkhálózat kialakításában is nagy szerepet játszanak. Érdemes olyan vendég cikket is írni, ahol nem mutat a honlapodra link, de a neved meg van említve.
Szakértők felkeresése
Érdemes felkeresni azokat az iparágadban kiemelkedő személyeket, akik már a Google szemében is szakértői státuszba léptek. A szakértőkkel készíthetsz egy interjút vagy kikérheted a véleményüket egy bizonyos témával kapcsolatban. A kapott információkat pedig a megoszthatod az blogodon, egy bejegyzés formájában, az illető megjelölésével.
Kapcsolat oldal frissítése
A kapcsolat oldal mindig legyen naprakész, ha változik a nyitvatartási idő frissítsd a honlapon is. Mindig legyen megadva olyan egy email cím, telefonszám, ahol elérnek a vásárlók.
Ha webshopod van mindig tájékoztasd a vásárlókat a garanciákról és a pénz visszafizetési feltételekről. Ezeket az oldalakat nem érdemes noindexre tenni, hiszen ha valaki a keresőben keres rá, nem fogja megtalálni. Ezek az apróságok mind-mind hozzájárulnak a weboldal bizalmi kiépítéséhez.
Szerzői oldal létrehozása
Érdemes létrehozni egy /author vagy /szerző aloldalt a honlapodon, ahol bemutatkozol és leírod miért vagy hiteles ebben a témában. Miért érdemes téged követni? stb. A blogcikkekben pedig mindig hivatkozz erre az oldalra, mint szerző.
Összegzés
Az E-A-T szempontokat érdemes minden weboldal tulajdonosnak figyelembe venni, hiszen egy fontos keresőoptimalizálási faktor, különösen, ha az YMYL kategóriába tartozol. Az oldalra látogatókat mindig tájékoztasd és bizonyítsd, hogy te annak a témának a szakértője vagy. Fontos, hogy a Google mindig azokat az oldalak fogja megmutatni a felhasználóknak, amelyek a legjobbak, leghitelesebbek és legmegbízhatóbbak az adott iparágban.